Main menu
Naš pogon od početka 2013 g. više ne radi.
Razlog prestanka rada nije kriza, nego apsurdna birokratska zavrzlama.
Pokušati ću biti kratak, i objasniti.
Tvrtka SOMET
Godine 1995 završio sam fakultet u Zagrebu i vratio se kući nastaviti s malom obiteljskom tvrtkom SOMET d.o.o. iz proizvodne, metaloprerađivačke branše. Proizvođač ventila za domaća brodogradilišta. Gotovo da nisam imao izbora, otac se teško razbolio, završio je u bolnici i preko noći sam uletio u "poduzetničko odijelo". Trebalo je iz gliba izvući tvrtku sa 5 zaposlenih.
Zasukali smo rukave, spasili situaciju i stvari su krenule na bolje.
Širi se posao, nabavljamo prve moderne CNC strojeve, uvodimo CAD-
Za povećanje posla pojavljuje se potreba za vlastitom ljevaonicom. Imali smo jednu malu ljevaonicu pored Labina, ali to ne zadovoljava tehnologijom niti kapacitetima. Treba nam nešto veće.
Godine 2002 vidjeli smo oglas o prodaji bivše ljevaonice Industrooprema u Rijeci koja je završila u stečaju. Želimo ući u to, baš ono što nam treba. Uz dobronamjernu podršku Grada Rijeke, kupnju smo i ostvarili te čak dobili i sufinanciranje kamata na kredite kroz gradski program poticanja poduzetništva "Poduzetnik-
Godine 2002/2003 obnovili smo 70 godina staru ljevačku proizvodnju. Zaposlli smo 15-
Proizvodni program ljevaonice bio je uglavnom "strojni ljev", proizvodili smo odljevke za glavne brodske motore Uljanik Strojogradnje, Uljanik Alatnice, ljevane komponente za pomoćne brodske motore AdriaDiesela i BrodoSplit-
Govorimo o sofisticiranoj, delikatnoj i zahtjevnoj ljevačkoj proizvodnji.
Pored toga, u SOMET-
Godine 2010 / 2011 tvrtka AdriaDiesel obnavlja proizvodnju gigantskih motora-
INSPEKCIJA
U Lipnju 2011 g. naš pogon je posjetila inspekcija zaštite okoliša.
Vrlo kulturno, djeluje mi "rutinski". Pitaju me "dali imamo dozvolu za gospodarenje otpadom".
Za taj sam pojam tada prvi put u životu čuo. Naravno da nemamo -
Takva dozvola spominje se u Zakonu o otpadu iz 2004. godine.
Otprilike u isto vrijeme, spremamo se izlagati na sajmu ljevarstva GIFA, Dusseldorf (<<VIDI>>), te s ponosom predstaviti naše aluminijske proizvode -
Nakoliko dana kasnije dobijam dopis : inspekcija zaštite okoliša izdaje nam rješenje da moramo "pod prijetnjom pečačenja prostora i opreme" OBUSTAVITI proizvodnju, sve dok ne ishodimo "dozvolu za gospodarenje otpadom" ! (<<VIDI>>)
Podsjetiti ću da poslujemo na lokaciji Vodovodna 39, Rijeka, u pogonu u kojem se metal ljeva "još od stare Italije".
Tako je upisano u zemljišnim knjigama -
Podsjetiti ću da je Grad Rijeka odobrio naš poslovni plan kupnje ljevaonice Industrooprema u stečaju (godine 2003), dobronamjerno nam u tome pomogao kako bismo na toj lokaciji obnovili ugašenu ljevačku tradiciju.
IMAMO DOZVOLU ... ILI JE IPAK NEMAMO ?
Podsjetiti ću da smo 2002 g. dobili "dozvolu" za obavljanje djelatnosti ljevanja metala od nadležnog ureda za gospodarstvo (tada nam se tvrtka zvala CYBER, kasnije preimenovana u ARDENS) . (<<VIDI>>)
Međutim, inspekcija zaštite okoliša smatra da mi "vršimo termičku oporabu metalnog otpada", ako metal koji je nekada bio prikupljan kao otpad stavimo u ljevačku peć i pretalimo ga.
"Inkriminirajući događaj" iz "zabrane rada" glasi : "... jer vrše proces oporabe neopasnog otpada, raznih metala -
To što inspekcija za inkriminaciju opisuje kao "termičku oporabu otpada", u naravi je klasični proces ljevanja metala. Halo, ima li pilota u avionu -
U ljevačkom priručniku, kojeg je izdala ekipa od 40 doktora nauka, piše "ako u ljevačku peć stavimo metalni uložak i apliciramo visoku temperaturu s namjerom da proizvedemo metalni odljevak, to je ljevanje metala".
Ako u kućnoj peći zapalimo stare novine, tada ložimo vatru i grijemo se, a ne vršimo "oporabu papirantog otpada".
Ujedno, nema uopće veze što nekoliko domaćih brodogradilišta ima ljevaonice 10x veće od naše, što ljevaju metale bez da ih itko traži "dozvole za gospodarenje otpadom". Zašto smo mi crna ovca, nije mi poznato.
Tada se žalim inspekciji, te molim BAREM za produženje roka za ishođenje dozvole (<<VIDI>>).
Kumim i molim, te navodim da imamo u toku brojne narudžbe :
-
-
-
-
Spominjem i poznatu rečenicu "moramo poticati reindustrijalizaciju ... ".
Odgovor komisije glasi : ŽALBA NE ODGAĐA RJEŠENJE. (<<VIDI>>)
Gasite peći, tražite potrebne papire.
Nisu bitni ni projekti od 100 mil kn, nisu bitna radna mjesta -
Kako bismo "zadovoljli inspekciju", godinu dana sam pokušavao ishoditi tu famoznu dozvolu.
U Gradu Rijeci pojedine službe su ulagale maksimalni napor ... kako nam dati takvo nešto.
Nemože se i jednostavno nemože -
Pokušao sam tražiti prenamjenu zgrade. Nemoramo se više zvati "ljevaonica".
Zovimo se "reciklažno dvorište", ili "pogon za oporabu otpada" -
Međutim, situacija je bezizlazna, nemoguća je bilo kakva prenamjena (<<VIDI>>).
Bez prenamjene, nema dozvole.
U našem slučaju godine 2011 i 2012 uvjete nam je bilo nemoguće ispuniti zbog pojedinih odredbi Zakona o otpadu :
-
-
-
Postoje još neki uvjeti, ali njih bi se moglo zadovoljiti.
Dakle, za dobiti takvu dozvolu bilo bi neophodno slijedeće :
-
-
I neki razumni ljudi u Gradu Rijeci rekli su indirektno da je cijeli predmet -
Inzistiranje na takvom tumačenju Zakona o otpadu neminovno donosi zatvaranje mnogih industrijskih pogona koji takve preduvjete, kakve Zakon traži, nemogu ispuniti.
Kao šlag na torti, poslani smo na Prekršajni Sud s tužbom teškom ukupno 500.000 kn ! (<<VIDI>>)
Optužen za POLA MILIONA KUNA a da pri tome nisam nikoga prevario, ništa ukrao, nikoga ubio !
Prvostupanjski Sud nam je vrlo blagonaklono presudio za red veličine manje, meni kao odgovornoj osobi 5.000 kn, ali ako platim odmah onda 3.334 kn. Za firmu 20.000 kn. Ja sam tu presudu shvatio kao poruku "propis je glup, ali što možemo -
Imao sam osjećaj da je gđa. sutkinja maksimalno uviđavna ... ali Zakon je vrlo nespretno napisan i vrlo se nespretno tumači.
Moj je stav da je tadašnji Zakon o otpadu iz 2004 g. pisan tako da se odnosi na "tvrtke koje se bave otpadom", a ne odnosi se na klasične industrijske postupke. Inače ljevaonice nemogu ljevati metal, tiskare nemogu tiskati novine (od recikliranog papira), tvornice namještaja nemogu raditi ploče od piljevine -
Naravno da sam podnio ŽALBU -
Međutim, "zabrana rada" koja je izdana 2011 g. -
Zato je pogon ZATVOREN, slijedi mu stečaj.
OVO JE EPILOG : <<VIDI>>
Radnicima su otkazani radni odnosi, pogon sakuplja prašinu.
Nažalost, niti to nije zarvšetak priče.
Moja druga tvrtka SOMET je garant za kredit kojim je ARDENS kupio ljevaonicu.
Par mjeseci kasnije, i SOMET dolazi u blokadu zbog istog tog kredita.
Zato niti SOMET nemože poslovati, pa i taj pogon počinje "sakupljati prašinu" i dijeliti sudbinu ARDENS-
Moja malenkost kao magistar inžinjer elektrotehnike dobila je posao sjevernoj Evropi.
Slijedećih mjeseci kao project manager sudjelovati ću u izgradnji luksuznih mega cruisera i mega jahti na lokacijama brodogradilišta STX Finland, te sličnih lokacija u Njemačkoj. Prvi cruiser na kojem radim dugačak je 300 metara (kao nosač aviona) i košta 520 mil U$.
Nadam se da u Finskoj niti Njemačkoj neću nikome morati objašnjavati da ljevanje metala i deponij otpada Mariščina -
Zapravo, tužba od POLA MILIONA je mala beba prema cijeni koju sam platio.
Samo na otpatu kredita u tih 10 godina poslovanja potrošeno je 3 miliona kuna.
Da bi sada sve otišlo u stečaj.
Pozdravlja Vas
Edi Filipović, mag.ing.el.
Bivši direktor
PS. U dokumentima koje sam tu priložio, nalazi se jedan moj mali "pravni trik".
Dakle, želio sam Sudu i inspekciji dokazati da je apsurdno od naše ljevaonice tražiti takvu dozvolu, i da je još apsurdnije tako nešto tražiti od ljevaonica npr. u brodogradilištima koji su 10 x veći nego mi, i koji isto tako nemaju Zakonske preudvjete dobiti takvu dozvolu. Pa ako bi se "zatvorilo nas", onda bi se "sudskim presedanom" zatvaralo i njih.
Zato sam Državnom odvjetništu podnio prijavu (<<VIDI>>) protiv ljevaonica 3.MAJ-
Ako i oni krše Zakon (iako sam bio uvjeren da ne krše), onda je u Hr na snazi Zakon koji će pozatvarati cijelu ljevačku industriju, i još puno toga usput. Veoma mi je drago da drž. odvjetništvo u 3.MAJ-